ОШ " Бата Булић " - Петровац на Млави
Вук Караџић



ТЕМАТСКА НАСТАВА: Вук Караџић – творац наше азбуке
Временска артикулација:  једнодневна настава(1. део 90 минута, пауза и припрема за даљи рад 30 минута, други део 120 минута, укупно 240 минута)
Место извођења наставе: матична школа
Време извођења наставе:
Разред: 2.
Реализатор: тим учитеља матичне школе
Наставни предмети: српски језик,математика, свет око нас, ликовна култура, физичко васпитање,( корелација са музичком културом)
Ваннаставне активности: слободне активности
 
ЦИЉЕВИ ТЕМАТСКЕ НАСТАВЕ :
-          хоризонтална и вертикална корелација (објединити нставне садржаје свих предмета)
-          стисцање нових знања и вештина везаних за одабрану тему
-          оспособљавање ученика за самостално стицање нових и утврђивање већ усвојених знања у вези живота и рада Вука Караџића
-          развијање истраживачких навика у процесу учења
-          оспособљавање ученика за кооперативно учење, рад у групи и развијање сарадничких односа
-          развијање правилне комуникације између ученика једног разреда
-          оспособљавање ученика за практичан рад, развијање практичних вештина
-          развијање способности за презентовање продуката свог рада
 
      Наставне јединице и тип часа:

Наставни предмет Разред Наставна јединица Тип часа
Српски језик 2. 1. Усмено и писмено изражавање Вежбање
Математика 2. 1. Сабирање и одузимање до 100 Вежбање
Свет око нас 2. 1. Занимњивости Вежбање
Ликовна култура 2. 1. Илустрација текста из школске лектире Вежбање
Физичко васпитање 2. 1. Учимо нову игру Обрада
Слободне активности 2.
 
1. Правимо зидне новине
 
 
Корелација са музичком културом – Певање народних песама  
         
 
 
НАСТАВНИ ПРЕДМЕТ   ОБРАЗОВНИ СТАНДАРДИ  
  ОСНОВНИ НИВО СРЕДЊИ НИВО НАПРЕДНИ НИВО
СРПСКИ ЈЕЗИК 2. . – уме у кратким цртама да образложи неку своју идеју
- одређује основну тему текста
-пише писаним словима ћирилице
 
 
 
 
2.-, изводи једноставне закључке у вези са текстом анализирајући и обједињујучиинформације искзане у различиим де ловима текста(у различитим реченицама, пасусима, пољима табеле)
- пише јасним и потпуним реченицама, варира језички израз(ред речи у реченици, типове реченица, дужину реченице…)
2. – изводи сложеније закључке на основу текста и издваја делове текста који их поткрепљују;резимира наративни текст
- пише јасним, потпуним, добро обликованим реченицама, користи разноврсне синтаксичке конструкције, укључујући и сложене
МАТЕМАТИКА 2. – рачуна вредност бројевног израза са највише две операције сабирања и одузимања у оквиру прве хиљаде 2. - сабира и одузима, рачуна вредност израза
 - рачуна вредност израза с највише две операције
 
 
 
 
2. - – уме да решава сложеније проблемске задатке дате у текстуалној форми
 
 
 
СВЕТ ОКО НАС
 
 
 
2. - зна основне информације о начину живота људи у прошлости 2. – уочава сличности и разлике између начина живота некад и сад
 
 
 
 
НАСТАВНИ ПРЕДМЕТ ПЛАНИРАНИ ИСХОДИ
ЛИКОВНА КУЛТУРА   - развијање креативности и самосталности у току ликовног изражавања
- реализација сопствених идеја
- примена знања приликом креирања цртежа и плаката
МУЗИЧКА КУЛТУРА - даље развијање осећаја за мелодију и ритам
- утврђивање научених народних песама
- утврђивање различитих начина певања (певање по групама, солистичко и хорско певање)
ФИЗИЧКО ВАСПИТАЊЕ
 
 
 
 
- правилно обликовање тела путем различитих облика кретања
- развијање спретности и брзине код различитих облика кретања
- изражавање покретима тела
-  развијање пажње и позитивне мотивације за физичко вежбање
- развијање способности за тимску игру
  КОРЕЛАЦИЈА СА МУЗИЧКОМ КУЛТУРОМ – певање народних песама и уочавање везе између тематике песама и начина живота у времену када су настале
 
НАСТАВНЕ МЕТОДЕ: посматрање, запажање и показивање, дијалошка, учење путем откривања, стваралачко учење, практичан рад, кооперативна метода, интерактивна метода, диференцирани рад
НАСТАВНИ ОБЛИЦИ: индивидуални, групни, фронтални
НАСТАВНА СРЕДСТВА: фотографије о животу и раду Вука Караџића, припремљени задаци, припремљени текстови, плакати за дораду, различити материјали за практичана рад ученика, књиге за лектиру и друга литература о Вуку Караџићу, ЦД са народним песмама, инструмент којим се служи учитељ, стиропори
Активности тима наставника:
- планира тему, наставне садржаје и активности за ученике по разредима
- чланови тима пишу поједине делове сценарија за тематску наставу, који се касније комплетирају у један
- сваки члан тима прилагођава начин реализације активности и задатке према потребама свог одељења (ученици са посебним потребама, са посебним способностима, поремећајима у понашању)
- припрема потребне материјале за рад
- прати реализацију наставе
- прати рад група и сваког ученика индивидуално
- развија мотивацију ученика за рад
- подстиче ученике у раду својим позитивним ставом, добром организацијом и добрим расположењем
- указује потребну помоћ
- наводи ученике на што бољу реализацију исхода
- прати временску артикулацију наставе
- врши евалуацију ученика и самоевалуацију
- сви учитељи на нивоу тима врше анализу одржане наставе, истичу успешне активности и продукте рада ученика, могуће недостатке и пропусте, са нарочитим освртом на рад и понашање ученика са посебним потребама
- један члан тима пише комплетну евалуацију за одржану наставу
Појединачне активности чланова тима:
- Савић Мирјана – иницијатор тимског рада, аниматор колега и њиховог ангажовања око тимске припреме активности, писац сценарија за наставу
Активности ученика:
- активан рад на реализацији постављених задатака
- примена већ стечених и усвајање нових знања о животу и раду Вука Караџића
- реализација сопствених идеја и креативности
- презентација продуката свог рада
- истицање свог и уважавање туђег мишљења
- добра сарадња и комуникација у групи
- поштовање правила добре комуникације
Претходна припрема ученика код куће:
-          да пронађу часописе или књиге за лектиру са народним умотворинама
-          да науче напамет неку умотворину
-          да спреме потребне реквизите за сеоско посело
Материјали које припрема учитељ:
-          мозаике са словима (за сваког ученика једно слово)
-          листићи за групе са називима 6 група (по броју ученика)
-          пирамиде од картона са називима група за клупе
-          неке фотографије о Вуку Караџићу
-          откуцани текстови о Вуку Караџићу и питања за шест група
-          30 речи на 30 папирића (стара азбука)
-          30 папирића са 30 слова азбуке (облика квадрата)
-          6 испретураних реченица за 6 група
-          откуцани задаци за математику за 6 група
-          6 папирића са врстом народне умотворине за израду паноа
-          ЦД или инструмент по потреби
 
               СЦЕНАРИО ЗА ТЕМАТСКУ НАСТАВУ
 
1. АКТИВНОСТ – Које слово се крије (10 минута)
- Сваки ученик добија папир са испресецаним кривим линијама и треба да обоји поља са тачкицама. Тако ће добити једно слово. На полеђини сваког слова је одговарајући број, ради лакшег слагања речи.
2. АКТИВНОСТ – Која реченица се крије ( 10 минута)
- Обојена слова каче на стиропор или таблу према бројевима на полеђини.. Затим заједнички откривају о којој реченици је реч.
- Могући примери:
    ВУК КАРАЏИЋ (10 слова)
   ТВОРАЦ АЗБУКЕ (12 ученика)
   ВУК КАРАЏИЋ – ТВОРАЦ АЗБУКЕ ( 22 ученика)
   ВУК КАРАЏИЋ ЈЕ ТВОРАЦ НАШЕ АЗБУКЕ (28 ученика)
3. АКТИВНОСТ – Најава теме за данашњу наставу( 5 минута)
- Истаћи да ћемо данас говорити о Вуку Караџићу. Испитивање претходних знања ученика - разговор о томе шта ученици знају о њему. Напомена о томе да ћемо данас кроз разне активности сазнати још пуно података о Вуку Караџићу, а које би требало да знамо.
4. АКТИВНОСТ -  Подела на групе случајног избора извлачењем папирића (5 минута)
       ПОРОДИЦА, ВОДЕНИЦА, БУКВАР, ТРОНОША, МИНА, АЗБУКА 
 
5. АКТИВНОСТ- Сазнаћемо о Вуку Караџићу – одговори на питања. (20 минута)Свака група према свом имену добија откуцан текст који говори о одређеном раздобљу живота и рада Вука Караџића – рођење, детињство, прва слова, школовање, породица у Бечу, стваралачки рад. На нивоу групе треба да прочитају свој текст, да пронађу и подвуку одређене податке, и одговоре на  питања у свесци.
                         
                                   2. РАЗРЕД     
  1. ГРУПА  ,,ПОРОДИЦА``- Вук Караџић је рођен 8. новембра 1787. године у селу Тршићу,код града Лознице.  Кроз његово село протиче мала река Жеравија, а у близини је и већа река Дрина. Село је било у подножју планине Гучево. Отац му се звао Стефан, а мајка Јегда. Рођен је као шесто дете у породици. Сва деца пре њега умирала су још као мала од разних болести. Требало је да му дају име Димитрије или Митар по верском празнику Митровдану, или Живко да би живео дуго. Ипак, родитељи су му дали име Вук, јер је вук опасна шумска животиња. У то време се веровало да вештице и духови узимају децу, и да неће смети да дирају опасну животињу вука.
Питања: 1. Наведи село, реке и планину из родног краја Вука Караџића.
                2, Како су се звали родитељи?
                3. Која имена су хтели да му дају?
                4. Зашто су му дали име Вук?
               
  1. ГРУПА  ,,ВОДЕНИЦА``- Вук је имао и деду Јоксима, кога су звали Бандула. Он је имао воденицу у којој су сељаци млели кукуруз и жито. Код њега је често свраћао њихов рођак Јефто Савић, који је био трговац и једини писмени човек у крају. Знао је читати и писати боље од свих калуђера и попова, и многих писара по Србији.Увече би се људи из села окупљали код деде у воденици, причали разне приче и певали народне песме. Мали Вук је све то слушао и врло брзо памтио оно што је чуо..
Питања: 1. Како се звао Вуков деда?
                2. Чиме се деда бавио?               
                3. Како се звао рођак?
                4.. Шта је Вук радио у воденици?
  1. ГРУПА ,,БУКВАР``Рођак Јефто је увидео да је он веома паметно и бистро дете. Зато му је купио руски Буквар, пошто српски није постојао, и научио га да чита и пише. Он је био први Вуков учитељ.У то време ни у сто села није било школе. Отац Стефан је желео да Вук остане на селу и чува стоку, али мајка Јегда је желела да се он школује. Зато га уписују у приватну школу у Лозници. Тамо је остао врло кратко, јер се појавила опасна болест куга, која се није могла излечити у то време.
Питања: 1. Ко је био први Вуков учитељ?
                2. Шта је рођак купио Вуку?                       
                3. Шта је хтео Вуков отац?
                4. Шта је хтела Вукова мајка?
  1. ГРУПА ,,ТРОНОША``-  Затим га отац одводи у оближњи манастир Троношу да се тамо школује. У манстиру су деца била слуге, а не ђаци. Лети су по цео дан чували овце, козе и свиње, сејали лук, купили сено и шљиве. Зими су цепали дрва, појили коње, чистили штале и собе. Једино би се увече скупили у собама које су звали ,,џагаре``, где су их калуђери учили да читају.Али, оно што зими науче , они лети забораве. Тако неки ђаци ни за пет година нису научили да читају. Зато отац Вука враћа кући, да бар чува њихове козе и овце, а не манастирске.
Питања: 1. Како се зове манастир?
               2. Шта су деца радила лети?                  
               3. Шта су деца радила зими?
               4. Зашто отац Вука враћа кући?
  1. ГРУПА ,,МИНА``- После школовања Вук одлази у Беч пошто је знао немачки језик. У то време су у Бечу живели многи познати писци који су тамо штампали своје књиге.  У Бечу Вук упознаје и лепу Ану Марију Краус, чији је отац био кројач. Оженио се њом и родили су пуно деце. Али, десеторо им је умрло, а остали су само ћерка Мина и син Димитрије. Димитрије је погинуо у рату, жена је умрла, тако да је Вуку остала само ћерка Мина коју је он много волео. Звао ју је Минка и соколе.
Питања: 1. Где је Вук затим отишао?
                2. Како се звала Вукова жена?        
                3. Колико деце је имао?
                4. Како је Вук звао ћерку Мину?
  1. ГРУПА ,,АЗБУКА``- У то време у Србији се у народу говорило народним српским језиком који је био разумљив и богат многим речима. Али, све књиге су штампане на црквеном језику који је био тежак и за читање, и за разумевање. Зато је Вук урадио три веома важне ствари:
1. смислио је нову АЗБУКУ од 30 слова и рекао: ,,ПИШИ КАО ШТО ГОВОРИШ, А ЧИТАЈ КАКО ЈЕ НАПИСАНО.``
2.  објавио је први ,,Српски речник``са речима из народног говора
3. штампао је нову ГРАМАТИКУ српског језика – како да говоримо правилно
Питања: 1. Којим језиком се говорило у Вуково време?
                2. Којим језиком су писане књиге?
                4. Наведи три најважнија рада Вука Караџића.
                5. Коју важну поруку нам је Вук упутио?
 
 
6. АКТИВНОСТ -  Шта смо научили о Вуку Караџићу. Извештавање група.Сваки члан групе чита по једно питање и одговор.(10 минута)
7. АКТИВНОСТ- Подела на нове групе ради динамике и даље мотивације за рад.(5 минута).
- Ученици поново извлаче папириће са почетка наставе са називима група и формирају нове групе.
8. АКТИВНОСТ – Наша азбука (5 минута)
- Групно причање азбуке напамет – прво споро, затим брзо, затим тихо и на крају гласно.
- Напомена како је азбука добила име (по прва два стара слова АЗ-БУКИ).
9. АКТИВНОСТ – Стара азбука (!0 минута)
- У стара времена ђаци су у школи учили мало другачију азбуку него ми данас. Наш следећи задатак је да откријемо како је то било.
- Сваки ученик извлачи по један папирић на коме је по једна реч старе азбуке. Прво слово у речи боје црвеним фломастером, а остала неком другом бојом по жељи.
- Затим обојене речи слажу на стиропору по редоследу слова у азбуци.
- На крају сви заједно читамо речи старе азбуке.
Аврам                      Јесени                        Свом.
Богдан                      Као                            Тако
Воду                         Лупежи:                    Ћира
Гази                          Љиљан,                     У далекој
Дубоку.                    Милан,                      Француској
Ђаци                        Никола,                      Хаљине
Европски                 Његош.                       Целој
Живе                        Обрати                       Чаршији
Зими                         Пажњу                       Џабе
И целе                      Раду                            Шије.
 
10. АКТИВНОСТ – Свако слово нешто ново (10 минута)
- Читање слова азбуке са сличица – сваки члан групе извлачи папирић са једним словом азбуке. Затим читају слова по редоследу азбуке, али треба да пазе кад на њих дође ред.
- Украшавање слова – свако слово са папирића треба да украсе, додају неке детаље, ,,оживе га``и слично,  и да га обоје.
- Украшена слова каче на стиропор око речи старе азбуке.
 
           ПАУЗА ЗА УЖИНУ (30 МИНУТА)
 
11. АКТИВНОСТ – Подела на нове групе помоћу истих папирића (5 минута).
12.АКТИВНОСТ - Стара математика (20 минута)
 - Групе добијају по три задатка са тематиком из Вуковог времена, треба да их поставе и ураде. Користи се турски новац ГРОШ. Уколико нека група раније заврши од осталих, дати јој додатни задатак да сама смисли неки текстуални задатак са сличном тематиком.
                     2. разред
ЗАДАЦИ: 1. Вуков деда је у воденици продавао џакове брашна. Велики џак кошта 67 гроша, а мали 25 гроша. Колико треба платити оба џака?
2. Вукова мајка Јегда је правила одличана сир од млека. У дрвеним кацама је имала 92 велије сира. Госпођама из града је продала 47 велија сира. Колико јој је још остало?
3. Вуков отац Стефан имао је 38 оваца. Неке су се ојагњиле и било је 18 малих јагањаца. На пијаци су продали 26 животиња. Колико сада очево стадо има укупно оваца и јагањаца?
 
13. АКТИВНОСТ- Креирање плаката (30 минута)
– Групе добијају литературу, а имају и лектире донешене од куће. Свака ради плакат са одређеном тематиком, односно једном врстом народних умотворина. Групе извлаче папириће са називом умотворине.
1. пословице
2. загонетке
3. брзалице
4. питалице
5. разбрајалице
6. шаљиве приче
- Сваки плакат треба да има свој наслов, објашњење шта је та народна умотворина и неколико народних умотворина по избору ученика: Сваку умотворину треба и да илуструју.
– Свака група добија једну испретурану реченицу, треба да исеку сваку реч и на плакату сложе реченицу како треба.
          ( ,,ПИШИ КАО ШТО ГОВОРИШ, ЧИТАЈ КАКО ЈЕ НАПИСАНО.``)
             ,,НАПИСАНО. ГОВОРИШ,КАКО КАО ЈЕ ШТО ЧИТАЈ ПИШИ``
14. АКТИВНОСТ - Излагање плаката и извештавање представника група. (10 минута)
15. АКТИВНОСТ- Учимо стару игру из Вуковог детињства (20 минута)
- Игра потиче из старих времена и зове се ,,ИГРАЛИЦА``. Циљ игре је да сва деца истовремено буду ангажована и активна.
- Правила игре – Сви ученици стану у круг. Учитељ им најпре прочита текст, а онда га сви заједно понове неколико пута како би запамтили. (Учитељ може текст да напише и на табли у некој паузи, тако да ће вођи игре бити лакше да се сналази.)
- Онај ко води игру зове се ИГРАЛИЦА и стоји у кругу. Почетак игре води учитељ. Прочита један стих, сви заједно га понове, па онда направе одговарајући покрет. Кад каже последњи стих онда изговори име друга који ће га заменити, и тај стих деца не понављају.
Љу,љу,љу,љу,љуљалица.
Таши. таши, ташалица.
Лупни ногом, лупкавица.
Чучни, чучни, чучалица.
Скочи, скочи, скакавица.
Зева, зева,зевалица.
Пева, пева, певалица.
Крени коло, наоколо.
Хајде, улази ти, друже вољени.(изговори име неког друга)
16. АКТИВНОСТ – Сеоско посело.(30 минута)
- Девојчице вежу мараме, и раде ручне радове које су донеле од куће (плету, везу, хеклају...). Дечаци стављају шешире на главу и раде неке мушке послове (гуле пруће, оштре коље...алате треба да направе код куће од картона).
- Деца седају на столице у круг. Учитељ напомиње да су овако у стара времена изгледала сеоска посела, људи и жене су се окупљали увече, радили ручне радове, певали и разговарали. Вук Караџић је одлазио на оваква посела и записивао све народне умотворине које је чуо од људи.
- Певање народних песама које су ученици већ раније учили (може и обрада неке нове ако учитељ тако процени).ИЗБОР УЧИТЕЉА – свирање учитеља, певање уз ЦД, певање на различите начине (солиста-хор, дечаци-девојчице, певање строфа по групама...).
- Причање народних умотворина – Сваки ученик треба да исприча неку народну умотворину. Најсигурнија варијанта је да ученици као претходну припрему добију за домаћи задатак да сами пронађу и науче код куће неку умотворину. Најбоље је да учитељ подели сваком одређену врсту, да би биле правилно распоређене. Ако учитељ процени да то може да се спонтано уради на часу, онда домаћи задатак није потребан.
- КРАЈ – Поновимо још једном ону Вукову:
           ,,ПИШИ КАО ШТО ГОВОРИШ, ЧИТАЈ КАКО ЈЕ НАПИСАНО
- 17. АКТИВНОСТ – Евалуација ученика. (5 минута)
- Сваки ученик добија папирић на коме ће на једној страни да напише шта му се највише свидело ( нацртан ,,СМАЈЛИ``) , а са друге стране шта му се није свидело (,,НАМРШТЕНИ СМАЈЛИ``) у току данашње наставе. 
                                 - Самоевалуација наставника – учитељ је пише после одржане наставе, имајући у виду мотивацију и активност ученика,сарадњу у групи,  продукте њиховог рада, оствареност образовних стандарда и исхода, временску артикулацију за активности и своје лично мишљење о таматском планирању наставе.