ОШ " Бата Булић " - Петровац на Млави
Наративни извештај

Наративни извештај Носилац пројекта је у обавези да поднесе периодични и финални наративни извештај о реализацији пројекта. Подношење периодичног извештаја услов је за уплату наредне рате одобрених финансијских средстава. Периодични извештај подноси се након реализованих активности и средстава планираних за прву фазу одобреног пројекта, у року од 15 дана након окончане прве фазе, а финални, завршни извештај саставља носилац пројекта уз одоварајућу подршку партнера у року од највише 30 дана од завршетка пројекта, како би се у уговором дефинисаних 45 дана направиле евентуалне исправке и допуне. Периодични и финални наративни извештај треба да садржи информације о: 1) Статусу имплементације пројектних активности планираних за одговарајући период; 2) Постигнутим резултатима планираним за тај период; 3) Оправданости коришћења одобрених финансијских средстава за извештајни период ; 4) Доприносу подносиоца пријаве и других партнера,; 5) Главним техничким, организационим и финансијским проблемима/питањима/ограничењима у имплементацији пројекта; 6) Начину на који су проблеми/питања/ограничења решена/превазиђена; 7) Препоруке за решавање/превазилажење ових проблемa/питања. 8) Примере добре праксе, успешно постизање резултата у оквиру постављених циљева Завршни извештај повезује све налазе из пројекта тако да се омогући оцењивање коначних резултата и утицаја пројекта Школама се препоручује да на месечном нивоу прате реализацију активности у односу на план који су предложиле. Носилац пројекта није у обавези да подноси ову врсту извештаја. У прилогу формат наративног извештаја Образац за наративно извештавање НАЗИВ ОБРАЗОВНО – ВАСПИТНЕ УСТАНОВЕ (школе)-НОСИОЦА ПРОЈЕКТА ОШ ''Бата Булић'' Петровац на Млави ОПШТИНА: Петровац на Млави ШКОЛСКА УПРАВА Пожаревац НАЗИВ ПРОЈЕКТА: МЕСТО ПОД СУНЦЕМ ПЕРИОД РЕАЛИЗАЦИЈЕ ПРОЈЕКТА: 25.03.2011. - 25.01.2012. ИЗВЕШТАЈ ЗА ПЕРИОД: 25.03.2011. - 25.12.2011. ДАТУМ ПОДНОШЕЊА ИЗВЕШТАЈА 25.01.2011. Референтни број пројекта 1. Статус реализације пројектних активности планираних за одговарајући период Из вашег одобреног предлога пројекта, унесите табелу - План реализације активности. Ова табела помаже нам да сагледамо које активности су реализоване у периоду за који извештавате. Болдирајте у у табели све активности које сте реализовали у предвиђеном извештајном периоду. III.7 ПЛАН АКТИВНОСТИ По потреби, додати редове у табели. НАЗИВ АКТИВНОСТИ ОДГОВОРНА ОСОБА ВРЕМЕ И ТРАЈАЊЕ РЕАЛИЗАЦИЈЕ – У МЕСЕЦИМА (назначени су месеци активности, а не календарски месеци) I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Организација дводневног семинара бр. 720 у Каталогу за 30 наставника Милена Васић X Организација дводневног семинара бр. 464 у Каталогу за 18 наставника и 2 родитеља Милена Васић X Организација једнодневне студијске посете основној пилот-школи Здравица Станојловић X Организовање и реализација 15 огледних часова за наставнике Биљана Животић X X Организовање и реализација 5 родитељских састанака којима се промовише инклузивно образовање Катарина Илић X Формирање Координационог тима за организовање локалне инклузивне акције Здравица Станојловић X Припрема пролећног и јесењег Еко- фестивала Биљана Животић Тања Марковић X X X X Реализација пролећног и јесењег Еко-фестивала Тања Марковић Мирјана Савић X X Припрема пролећног и јесењег дводневног Еко-кампа Оливера Ђорђевић Небојша Јанићијевић X X X X Релизација пролећног и јесењег дводневног Еко-кампа Аница Добросављевић Александар Јанковић X X Презентација и изложба продуката насталих у току инклузивне акције, припрема и презентација електронске књиге „МЕСТО ПОД СУНЦЕМ“ Гордана Кнежевић Драган Јовановић X Информисање о локалним акцијама путем медија и промотивног материјала Гордана Кнежевић Милена Васић X X X X X X X X X X X Осмишљавање процедура за ефикасно решавање проблема ученика са сметњама у развоју и понашању Здравица Станојловић Катарина Илић X Набавка асистивне технологије и наставних средстава Милена Васић X X Састанци пројектног тима Здравица Станојловић X X X X X X X X X X X Управљање финансијама и писање извештаја Мирјана Марковић X X X X X X X X X X X Мониторинг и евалуација Катарина Илић X X X X X X X X X X ПЛАН АКТИВНОСТИ НАЗИВ АКТИВНОСТИ РЕАЛИЗАТОР АКТИВНОСТИ ВРЕМЕ И ТРАЈАЊЕ РЕАЛИЗАЦИЈЕ (У МЕСЕЦИМА) 2. Уколико неке од планираних активности нисте реализовали у предвиђеном периоду, молимо вас да дате образложење зашто је дошло до одступања од плана. У предвиђеном термину није реализована студијска посета основној пилот школи ''Исидора Секулић'' у Панчеву, као ни огледни часови који произилазе из ове посете јер су финансијска средства уплаћена 24. Маја 2011., тако да није било довољно времена (до краја наставне године, 10. Јуна) за посете часовима због закључивања оцена и завршних послова на крају наставне године у обе школе. У договору са координатором модел школе, посета је одложена за октобар 2011. али, због бројних обавеза обе школе реализована је тек 1. децембра, после чега су одржани и огледни часови (14 часова у децембру и један у јануару). Уместо посете, у току јула и августа 2011. у сличној финансијској противвредности набављен је дидактичко-методички материјал (ставка 2.4. у табеларном буџету) и део приручне литературе за наставнике (ставка 2.5. у табеларном буџету), а што је било предвиђено за другу фазу реализације пројекта. Други део асистивне технологије набављен је у јануару. Семинар бр. 464 чија је реализација била предвиђена за јул одржан је 10. и 11. јануара због расположивог времена водитеља семинара. После тога одржано је и предвиђених пет родитељских састанака. Презентација и изложба продуката насталих у току инклузивних акција првобитно је била предвиђена за септембар и октобар али је процењено да ће боље ефекте имати по обављању и сумирању резултата свих пројектних активности, те је реализована у јануару 2012. 3. Опис спроведених активности и ваших постигнућа Молимо вас да што конкретније опишете активности које сте реализовали и резултате које сте постигли. Циљеви и активности планирани предлогом пројекта: циљ: Унапређивање професионалних компетенција запослених у школи за рад са ученицима са сметњама у развоју, инвалидитетом и тешкоћама у учењу. О реализацији планираних активности: Реализован је дводневни семинар ''Деца са сметњама у развоју у предшколској установи и школи'' коме је присуствовао 31 наставник (наставници у разредној и предметној настави, стручни сарадници). Реализована је студијска посета модел школи ''Исидора Секулић'' у Панчеву. Школу је посетило 7 наставника (по три из разредне и предметне наставе и директорка). Одржано је 15 огледних часова којима је присуствовало укупно ___ наставника. Реализован је дводневни семинар ''Добра сарадња са родитељима – Добро њима + добро деци = добро нама'' коме је присуствовало 30 учесника (28 наставника и два родитеља). Одржано је пет родитељских састанака у инклузивним одељењима. На нивоу овог циља постигли смо: На крају првог семинара, у евалуационим листовима, већина наставника (29) изнела је свој став да су стекли знања и вештине потребне за успешно управљање инклузивним одељењем. Уједно, наставници – учесници имали су прилику да на овом семинару изнесу своје примере добре инклузивне праксе. Ови примери омогућили су водитељкама семинара увид у инклузивну политику и праксу школе, на основу чега је потекао предлог да школа буде једна од модел школа за инклузивно образовање (на територији Школске управе Пожаревац). Након тога, током новембра и децембра, 5 школа било је у студијској посети нашој школи (Велика Дренова, Велика Крсна, Лугавчина, Смољинац, Неготин). Студијска посета ОШ ''Исидора Секулић'' у Панчеву помогла је наставницима да се оснаже за прихватање и пружање подршке деци са сметњама у развоју и да стекну искуства у вези са развојем инклузивне климе у школи, као и конкретном применом активности и метода у раду са овим ученицима. То искуство резултирало је реализацијом 15 огледних часова на којима су примењена стечена знања и вештине. Часовима је присуствовало ___ других наставника који су на тај начин унапредили сопствене компетенције за рад у инклузивним одељењима. На семинару ''Добра сарадња са родитељима – Добро њима + добро деци = добро нама'' наставници су добили корисне информације о различитим типовима ученика и родитеља и о техникама конструктивног решавања проблема. циљ Сензибилизација свих школских актера и локалне заједнице за прихватање и подршку деци / ученицима са сметњама у развоју, инвалидитетом и тешкоћама у учењу. О реализацији планираних активности: Припремљене су и реализоване локалне еколошке акције које промовишу инклузивно образовање и то: Пролећни еко-фестивал (25. маја 2011.), Пролећни еко-камп (3-5. јуна 2011.), Јесењи еко-фестивал (октобар 2011.) и Јесењи еко-камп (14-16. октобра). Реализацији активности претходили су састанци координационог тима, чији су чланови и представници свих партнера. У припреми и реализацији еко-фестивала учествовали су сви ученици млађих разреда матичне школе и подручних одељења и специјалних одељења са својим учитељима и наставницима (468 ученика). Осим њих, у припремању маски и костима у просторијама школе учествовали су родитељи сваког одељења (просечно око 15 родитеља) међу којима су били и родитељи ученика са сметњама у развоју. Културно-просветни центар (партнер школе у реализацији пројекта) омогућио је простор, особље и пружио је техничку подршку за реализацију приредбе. Неколико дана пре фестивала на кључним местима у граду постављени су плакати са обавештењем о овом догађају а грађанима су дељени и истоветни флајери. Основа плаката је био ликовни рад ученице четвртог разреда која вербално готово да не комуницира, али је укључена у своју вршњачку групу. Плакат је садржавао и вербалну инклузивну поруку коју су осмислиле учитељице. Ученици су имали прилику да у костимима и маскама прођу кроз главне улице Петровца на Млави симболично промовишући различитост (костими и маске који су представљали различите биљке) и носили транспаренте са инклузивним порукама (кроз метафоре о цвећу, воћу, поврћу поручивали су да свако има своје место под сунцем и да сви заједно, иако различити, доприносимо својој заједници). У приредби на градском тргу, учествовали су ученици свих одељења а програм у 15 тачака, обухватао је предстваљање сваког одељења инклузивном поруком, песмом, глумом и игром. Фестивал (дефиле и приредбу) пропратили су бројни грађани Петровца (о чему сведочи и фото и видео-материјал) и локални медији (РУФ ТВ, Млава Медиа и Радио Петровац). На Јесењем еко-фестивалу учествовао је исти број деце и примењен је исти концепт. Овом приликом отклоњени су недостаци који су примећени у реализацији Пролећног еко-фестивала. Ради промовисања инклузивног образовања, Пролећни еко-фестивал у целости је изведен у граду, с идејом да се на овај начин промовише инклузивно образовање у локалној заједници. За Јесењи фестивал, због неадекватног простора на градском тргу и могућег лошег времена, одлучено је да се пронађе боља локација за извођење програма. После дефилеа кроз град, отворени простор градског трга на коме су се осипали и учесници и публика замењен је спортском халом у којој је изведен програм као завршна активност. Затворени простор хале омогућио је боље праћење програма и већу повезаност публике и учесника и њихову бољу интеракцију. Квалитет маски, костима и садржај тачака показали су да су сви актери у организовању фестивала (деца, родитељи, наставници) боље разумели суштину инклузије и инклузивног образовања. У програму су активно учествовала деца са сметњама у развоју а неки од њих имали су и истакнуте улоге у тачкама својих одељења, о чему сведоче снимци и фотографије, као и снимљени материјали локалних медија. У сарадњи са партнерима школе – Одред извиђача ''Млава'', Удружење за развој Општине Петровац на Млави и Јавна установа Дирекција за омладину и спорт, реализован је Пролећни еко-камп у селу Ждрело, 3., 4. и 5. јуна за 19 ученика виших разреда наше школе од којих 4 ученика са тешкоћама у понашању и комуникацији са вршњацима. Заједно са ученицима, кампом су била обухваћена и 4 члана Одреда извиђача, 7 представника локалне заједнице, 14 наставника, 1 стручни сарадник. Током боравка у кампу, осим свакодневних активности (исхрана, спавање) и упознавања околине, ученици су учествовали у радионицама и активностима (припрема изложбе) које су доприносиле развоју социјалних вештина и концентрацији ученика. Ученици су стављани у позицију да буду одговорни (прихвате и изврше задужења), да покажу спремност за сарадњу, искажу позитиван став према другима, задовољавају своја интересовања, опробају се у различитим улогама и искажу степен свог задовољства. Други, Јесењи еко-камп такође је реализован у Ждрелу, 15., 15. и 16. октобра. Учествовало је 48 ученика од којих 6 из специјалног одељења. Током боравка у кампу ученици су се међусобно упознавали, учествовали у квизовима и играма који су олакшавали комуникацију, учили су се да буду самостални и одговорни кроз разна такмичења и излете. Организоване су и активности које унапређују концентрацију, физичку спремност и креативност. На нивоу овог циља постигли смо: Укључивањем родитеља у припрему и реализацију фестивала, подстакнута је сарадња и прихватање између родитеља различитих ученика. Промовисане су инклузивне поруке у локалној средини јер је велики број грађана присуствовао фестивалима, а локални медији презентовали су активност у више наврата. Осмишљавањем инклузивних порука, учитељице су се више информисале о суштини инклузивног образовања и друштвене инклузије и оснажиле за инклузивну праксу. Укључивањем партнера у осмишљавање радионица, припрему материјала, обезбеђивање боравка ученика и бригу и надзор над ученицима, међу којима су били и ученици са тешкоћама у понашању и ученици из осетљивих група, омогућено је њихово информисање и упознавање проблематике, сагледавање могућности укључивања ових ученика у локалну заједницу. Партнери су преузели водећу улогу у реализацији активности и укључивању ученика са тешкоћама у групу. Искуство партнера, посебно извиђачке организације, допринело је утврђивању позитивних искустава у раду са ученицима са тешкоћама у понашању која се могу користити и у школи (ове процедуре постале су део школских правилника). Еко фестивали и кампови ученицима су омогућили да се кроз јавни наступ и дефиле, боравак у камповима, представе и ван школе и породичног окружења. Имали су осећај укључености и прихваћености од стране својих вршњака. Боравак у камповима омогућио је међусобно упознавање, прихватање и дружење, пружање међусобне помоћи, учење у природном окружењу, забаву и задовољство због постигнутог успеха. Учесници кампа изразили су своју заинтересованост да се укључе у извиђачку организацију. Ученици са тешкоћама у развоју имали су могућност да се заједно са другим ученицима искажу (ученица са сметњама у комуникацији – аутор плаката, ученик са говорним сметњама – успешно је извео своју улогу, ученици са интелектуалним сметњама успешно су се исказали рецитовањем, игром, глумом и израдом свог костима и реквизита и за то су добили јавну подршку присутних грађана и школских актера). Сви ученици, током активности, имали су прилику да превазилазе предрасуде и прихватају различитост. Током пролећних инклузивних акција расло је интересовање и побољшана је мотивација за учествовање у њима, те је на јесењем кампу било много више учесника него на пролећном (29 више). Појавила се и потреба за редовним организовањем кампова и фестивала. циљ Квалитетније укључивање ученика са сметњама у развоју, инвалидитетом и тешкоћама у учењу у образовни процес. О реализацији планираних активности: Током семинара ''Деца са сметњама у развоју у предшколској установи и школи'' наставници су добили важне информације и продубили своја искуства у циљу укључивања ученика из осетљивих група у образовни процес, што их је оснажило на почетку нове школске године. Набављену стручну литературу за наставнике и дидактички материјал учитељи и наставници користе у раду са ученицима са тешкоћама у учењу. Током студијске посете ОШ ''Исидора Секулић'' у Панчеву наставници су упознали примере добре праксе и усвојили су вештине које могу применити у наставним и ваннаставним активностима које укључују ученике из осетљивих група. На семинару ''Добра сарадња са родитељима – Добро њима + добро деци = добро нама'' наставници су добили корисне информације о различитим типовима ученика и родитеља и о техникама конструктивног решавања конфликата. Знања стечена током семинара коришћена су при одржавању родитељских састанака у циљу ширења прихватања различитости и инклузивне праксе. Огледни часови одржани су крајем децембра 2011. и у јануару 2012. На њима су ученици са сметњама у развоју, инвалидитетом и тешкоћама у учењу квалитетније укључени у образовни процес. Учешћем на еко-фестивалима и еко-камповима ученици, наставници и родитељи постали су мотивисанији за сарадњу и били активни у ширењу инклузивне атмосфере. Продукти фестивала и кампова представљени су јавности на завршној изложби у просторијама школе. Тиме је омогућен увид у значај и могућност примене инклузивне праксе. Све ове активности помогле су осмишљавање процедура за ефикасно решавање проблема ученика са сметњама у развоју и понашању у школи. На нивоу овог циља постигли смо: Наставници и родитељи оснажени су кроз семинаре за примену инклузивне праксе, упознати су са начинима и стратегијама прилагођавања ученичким способностима и квалитетне сарадње са родитељима ради пружања подршке у учењу и дружењу. Школа је опремљена новом стручном литературом, наставним средствима и дидактичким матеиријалом. У припреми редовне наставе и укључивању ученика у образовни процес ресурс представљају и знања и вештине стечене на семинарима, као и набављена литература и наставна средства. Студијске посете (посета наше школе школи у Панчеву, али и посете колега из пет школа нашој школи као модел школи) омогућиле су размену искустава и примену нових стратегија у настави. Направљена је рампа за ученике са инвалидитетом и тиме им је олакшано кретање. Један ученик је прешао из специјалног у редовно одељење и завршава осми разред школске 2011/12. Два ученика са вишеструким сметњама у развоју похађају први разред у редовним одељењима. Два ученика специјалног одељења укључена су у наставу музичке културе и физичког васпитања у редовним одељењима петог разреда јер се показало да је постепено укључивање ових ученика боље решење за прелазак из специјалног у редовна одељења. Деца са сметњама у развоју равноправно су учествовала у свечаном програму за Дан школе и на тај начин укључена у ваннаставне активности. Наша школа је постала модел школа на територији Школске управе Пожаревац. 4. Да ли су у току реализације пројекта биле потребне измене буџета и/или активности? Ако јесу, опишите због чега су промене настале. Измена буџета направљена је због одлагања студијске посете за другу фазу реализације пројекта. Уместо планираних 180,00 еура за хонораре за стручњаке (ставка 1.1. у табеларном буџету), 66 еура за путне трошкове при студијској посети (ставка 5.6. у табеларном буџету) и 32 еура за ручак и освежење учесника студијске посете (ставка 5.7. у табеларном буџету), набављен је дидактичко-методички материјал у износу од 22.751,61 динар, односно 234,79 еура (ставка 2.4. у табеларном буџету) и приручна литература за наставнике у износу од 3.416,34, односно, 35,25 еура (ставка 2.5 у табеларном буџету). Разлог измене наведен је у одговору на питање под редним бројем 2. 5. Опишите сарадњу са формалним и неформалним партнерима на пројекту, уколико их је било (опишите све позитивне и негативне аспекте сарадње ако их је било). Одред извиђача ''Млава'', Удружење за развој Општине Петровац и ЈУ Дирекција за омладину и спорт били су укључени у све фазе пројекта – од израде, планирања пројектних активности до саме реализације, посебно еко-кампова. Чланови Одреда извиђача и Удружења за развој ОП, заједно са наставницима осмишљавали су радионице еко-кампова, припремали материјал, обезбеђивали боравак ученика и водили бригу и надзор над ученицима. На основу упознавања ученика са тешкоћама у понашању и ученика из осетљивих група, давали су предлоге могућности укључивања ових ученика у локалну заједницу. Ово је била практична прилика да се чланови ових организција упознају са суштином инклузивног образовања и оправданошћу социјалне инклузије, чиме се доприноси разбијању стереотипа присутних у овој средини. Културно-просветни центар, осим при планирању пројектних активности, имао је више формалну улогу – обезбеђивање људства и техничке подршке у реализацији приредбе на Еко-фестивалу. У другој фази пројекта, при реализацији Јесењег еко-фестивала, неформални партнер било је руководство спортске хале које је омогућило простор и техничку подршку. Акције су пратили локални медији (''Млава Медиа и Радио ''Петровац''. 6. Проблеми и препреке у реализацији пројекта на које желите да укажете? На који начин сте решавали проблеме/питања/ограничења на која сте наилазили? СТИО тим није доносио довољно јасне инструкције или су оне биле неозбиљно прихватане од стране реализатора и одговорних особа задужених за планиране акције. Ти недостаци уклоњени су јаснијим инструкцијама и поделом задужења како би сви наставници имали одговорност и како реализација акција не би представљала велико ангажовање само мањег броја особа. Током реализације пројекта дошло је до промене става и ангажовања већег броја наставника. Како је реч о еколошким инклузивним акцијама, Еко-фестивали промовисали су и еколошке, а не само инклузивне поруке. Актуелност еколошког аспекта и значење које он већ има у друштву, претило је да замагли значај инклузивног аспекта (еколошке поруке се пре препознају него инклузивне) на Пролећном еко-фестивалу. У организацији и осмишљавању Јесењег еко-фестивала о томе је вођено рачуна тако да је на њему било уочљивије присуство инклузивне климе и порука. Неки извештаји реализатора Еко фестивала су непотпуни и не садрже потребне детаље, па су накнадно допуњавани, како би се омогућило праћење остварености резултата и индикатора. Родитељи ученика специјалног одељења нису укључили своју децу у Еко-камп због страха од одвајања. У Јесењем еко-кампу они су се укључили заједно са својом наставницом. На Пролећном еко-кампу био је мали број ученика (19). Промовисање инклузивног образовања и развијање инклузивне климе у школи и локалној средини постигнуто је да се за Јесењи еко-камп пријави и на њему активно учествује знатно више ученика старијих разреда (47). Деца без родитељског старања или занемарена од стране родитеља нису могла да се адекватно припреме за активности, тако да су припрему преузели учитељи, вршњаци и родитељи друге деце. По завршетку тачке њихове деце на приредби Пролећног еко фестивала, већина родитеља је напуштала манифестацију не указујући довољно поштовања осталој деци, што није у инклузивном духу. О овоме је вођено рачуна у припреми јесењег фестивала који је одржан у хали спортова. Овом приликом, већина родитеља пратила је целокупан програм и реакцијама подржавала све учеснике. Тачке у којима су деца из осетљивих група имала запажене улоге праћене су са посебном пажњом а њихови наступи награђени снажним аплаузима. Због краја школске године, Ученички парламент се није активно укључио у реализацију активности. У другој фази пројекта Ученички парламент је био активнији у вршњачкој помоћи, учешћу у припреми и организацији Јесењег-еко кампа и сарадњи са локалним медијима. 7. Постигнути резултати у току реализације пројекта Молимо вас да у овој табелу оставите само циљеве које сте ви дефинисали у вашем предлогу пројекта. циљ: Унапређивање професионалних компетенција запослених у школи за рад са ученицима са сметњама у развоју, инвалидитетом и тешкоћама у учењу. Очекивани резултати Планирани показатељи, индикатори резултата Извори података, како доказујете, бележите, да сте остварили наведене индикаторе Остварени показатељи, индикатори 1. Бар 40 наставника стекло је знања и вештине потребне за успешно управљање инклузивним одељењем и успешну комуникацију са родитељима и бар 15 од њих, у стању је да осмисли огледне часове и родитељске састанке на којима промовишу инклузивно образовање и међусобну комуникацију свих родитеља. 1.1 Бар 27 наставника стекло је знања и вештине потребне за успешно управљање инклузивним одељењем, учествовањем на акредитованом семинару ''Деца са сметњама у развоју у предешколској установи и основној школи'' Списак учесника семинара; Уверења учесника; Фото материјал са семинара; Продукти са семинара Присуство на семинарима – 31; У евалуационим листовима, наставници – учесници семинара у највећем броју изјаснили су се да су на семинару стекли знања и вештине потребне за успешно прилагођавање наставе ученицима са сметњама у развоју и управљање инклузивним одељењем. Наставници – учесници семинара учествовали су у изради програма понуде школе за студијске посете. При планирању и програмирању наставе, наставници – учесници семинара користе стечена знања са семинара. 28 наставника стекло је знања и вештине за успешнију сарадњу са родитељима учествовањем на акредитованом семинару ''Добра сарадња са родитељима = добро деци + добро нама + добро њима'' Списак учесника семинара; Уверења учесника; Фото материјал са семинара; Продукти са семинара; Евалуациони листови за родитеље. Присуство на семинарима – 28 наставника и два родитеља; У евалуационим листовима, наставници – учесници семинара у највећем броју изјаснили су се да су на семинару стекли знања и вештине потребне за бољу сарадњу са родитељима. 5 наставника који су учествовали у семинару организовало је родитељске састанке на којима су применили стечена знања и вештине. 7 наставника било је у студијској посети ОШ ''Исидора Секулић'' из Панчева и стекло је искуства о развоју инклузивне атмосфере и праксе у школи Извештаји из студијске посете; Сценарији за часове; Протоколи за посматрање часова Наставници који су били у студијској посети пренели су искуства стечена у студијској посети Наставничком већу. Одржано је 15 огледних часова на којима су примењена стечена знања и вештине у раду са инклузивним одељењима. 30 сценарија уврштено је у електронски дневник као примери добре праксе. циљ: Сензибилизација свих школских актера и локалне заједнице за прихватање и подршку деци/ученицима са сметњама у развоју, инвалидитетом и тешкоћама у учењу Очекивани резултати 2. Бар 470 представника наставника, родитеља, ученика из 23 инклузивна и два специјална одељења, чланова Ученичког парламента и представника локалне заједнице учествовало је у реализацији локалних акција за промоцију инклузивног образовања или је информисано о њима путем локалних медија Планирани показатељи, индикатори резултата 2.1. 10 представника локалне заједнице учествовало је у осмишљавању, припреми и реализацији инклузивне акције; Извори података, како доказујете, бележите, да сте остварили наведене индикаторе Записници са састанака; Фото материјал; Извештаји о одржаним акцијама; Евалуациони листови; Продукти еко-кампова. Остварени показатељи, индикатори Представници локалних удружења ( 4 представника извиђача, 2 представника Удружења за развој ОП, 2 представника ЈУ Дирекције за омладину и спорт учествовали су у припреми Еко кампова, осмишљавању активности, пословима бриге и надзора над ученицима, а 2 представника Културно-просветног центра помогло је у реализацији приредбе на градском тргу и у спортској хали. На тај начин информисани су о проблематици и сагледали су могућност укључивања деце са тешкоћама у развоју у друштвене активности. 2.2 Бар 40 наставника, 20 родитеља, 40 ученика са сметњама у развоју, 250 ученика из инклузивних одељења и 15 чланова Ученичког парламента учествовало је у реализацији локалне еколошке акције за промоцију инклузивног образовања Извештаји о одржаним акцијама Евалуациони упитници, Фото и видео материјал, Продукти еколошких акција Реализовани су еко фестивали и Еко кампови на тему прихватања различитости, у коме су наставници, ученици из инклузивних одељења и специјалних одељења, припадници локалне заједнице, родитељи промовисали инклузивно образовање, израђујући маске и костиме, уз градски дефиле и програм на тргу и у хали, организујући и учествујући у радионицама и активностима извиђачког кампа у селу Ждрело, и уз присуство локалних медија. 2.3. Бар 100 представника шире локалне заједнице добило је промотивни материјал или је информисано о инклузивном образовању путем локалних медија Промотивни материјал, ТВ и радио емисије на локалним медијима Градском дефилеу ученика - учесника Еко фестивала, присуствовао је велики број родитеља и грађана. Плакати су били постављени на видним местима у граду и дељени су флајери грађанима. У изјавама на локланим медијима акција је повезана са суштином образовне и друштвене инклузије. 2.4 3 родитеља ученика са сметњама у развоју укључено је у рад школског координационог тима и осмишљавање активности Фото материјал Извештај СТИО Представници родитеља специјалног одељења и родитеља из инклузивних одељења чланови су координационог тима и учествовали су у планирању активности - фестивала и кампова. 2.5 Бар 7 родитеља ученика са сметњама у развоју укључено је у припрему и израду костима и материјала за Еко фестивал и радионица за Еко камп Фото материјал, Извештај одељенских старешина Родитељи су учествовали у осмишљавању, припреми и изради потребних маски и костима. Родитељи деце са сметњама у развоју и родитељи ученика у специјалним одељењима укључили су се у припрему Јесењег еко кампа. 2.6 Бар 10 родитеља ученика са сметњама у развоју учествовало је у реализацији еколошких акција. Фото материјал, Извештај одељенских старешина Родитељи су учествовали у реализацији Еко фестивала, али не и у реализацији Пролећног еко кампа због страха од одвајања деце од породице или због неадкватног старања о деци (у случају деце из осетљивих група). Учествовали су у реализацији Јесењег еко-кампа, заједно са наставницом специјалног одељења. 2.7 Четири еколошке акције (два еко- фестивала и два еко- кампа) које промовишу инклузивну праксу, осмишљене су и реализоване уз учешће родитеља ученика са сметњама у развоју Фото материјал, Извештаји о реализованим активностима (Пролећном и Јесењем еко фестивалу и Пролећном и Јесењем еко кампу) Реализоване су четири акције – Пролећни и Јесењи еко фестивал и Пролећни и Јесењи еко-камп. 2.8 Осмишљено је бар пет процедура за ефикасно решавање проблема ученика са сметњама у понашању кроз реализоване активности Прикупљени предози СТИО тима, Записник са састанка Педагошког колегијума Прикупљени су предлози реализатора кампа и СТИО тима а процедуре су уобличене по завршетку јесењег Еко-кампа и додате школским правилницима. циљ: Квалитетније укључивање ученика са сметњама у развоју, инвалидитетом и тешкоћама у учењу у образовни процес Очекивани резултати Планирани показатељи, индикатори резултата Извори података, како доказујете, бележите, да сте остварили наведене индикаторе Остварени показатељи, индикатори 3. Бар 40 ученика са сметњама у развоју добило је потребнуи подршку учењу и дружењу кроз јачање наставничких компетенција за рад у инклузивном одељењу и набавку и примену асистивне технологије и наставних средстава 3.1 7 ученика са сметњама у развоју стекло је знања и вештине учења и дружења у инклузивном одељењу кроз редовну наставу захваљујући повећању професионалних компетенција наставника Извештаји наставника – примери добре инклузивне праксе; Протоколи посматрања часова; Евалуациони упитници наставника из других школа (студијске посете). Наставници са ојачаним компетенцијама за рад и размењеним искуствима после семинара и студијских посета примењују различите стратегије и технике подучавања којима пружају подршку ученицима са сметњама у развоју циљ: Обезбеђивање доступности и приступачности школског простора ученицима са сметњама у развоју, инвалидитетом и тешкоћама у учењу Очекивани резултати Планирани показатељи, индикатори резултата Извори података, како доказујете, бележите, да сте остварили наведене индикаторе Остварени показатељи, индикатори 4. Ученицима са тешкоћама у кретању школски простор је приступачнији, а учионице доступне; ученици су безбеднији; родитељи асистирају у процесу рада 2 ученика са тешкоћама у кретању користе рампу на главном улазу у школску зграду, као и учионице у приземљу зграде. Присуство родитеља омогућава осећај самопоуздања и додатне безбедности. Рампа (фотографије); Распоред учионица; Извештаји учитељица. Рампа подигнута на улазу у школу; Користе се учионице у приземљу за одељења у којима су ученици са сметњама у кретању. 8. Ваши коментари и препоруке које могу допринети успешнојој реализацији оваквих и сличних пројеката. Напомена: Ово питање попуњава се само приликом припреме финалног извештаја. За успешну реализацију свих будућих пројеката (оваквих и сличних) потребан је континуитет, јасније инструкције у вези са обуком и уважавање ресурса школе (људских). 9. Да ли и како намеравате да наставите са започетим или сличним пројектним активностима и након формалног завршетка овог пројекта? Како ћете обезбедити потребне ресурсе? Напомена: Ово питање попуњава се само приликом припреме финалног извештаја. Школа намерава да настави са започетим пројектним активностима јер су оне такве природе да управо захтевају континуирану примену знања и искустава насталих кроз овај пројекат. Потребе ученика изискују наставак активности а и статус модел-школе стечен кроз овај пројекат обавезује на то. Процедуре за ефикасно решавање проблема ученика са сметњама у развоју стечене кроз пројектне активности уграђене су у школска документа и правилнике. Ресурсе за сличне акције школа ће обезбеђивати уз помоћ родитеља, локалне заједнице, Одреда извиђача, Центра за социјални рад, наставника, канцеларије за младе и др. Институција. 10. Опишите нам један пример добре праксе, нешто на шта сте нарочито поносни а резултат је реализације овог пројекта: Напомена: Ово питање попуњава се и у периодичном и финалном извештају. У припреми ученика за приредбу Еко фестивала, водећу улогу имали су ученици из инклузивних одељења. Они су преузели одговорност да провере и припреме своје другаре за наступ, што се показало веома ефикасним и добром праксом за организацију учења у одељењу, јер су ученици после јавног наступа наставили са пружањем помоћи ученицима са тешкоћама у учењу у млађим разредима. Овим је заживела вршњачка помоћ у већини одељења I –IV разреда. Ученици са сметњама у развоју имали су до краја школске године ''главне'' и ''резервне'' помагаче на часовима, али и ван наставе у различитим приликама. Ученици из инклузивних одељења од петог до осмог разреда учествовали су у реализацији два кампа. Активности спроведене током ових кампова допринеле су да се унапреде односи међу ученицима, уважавају различитости и превазилазе предрасуде према ученицима из осетљивих група. Већи број учесника у Јесењем кампу (48) него у Пролећном (19) и укључивање ученика из специјалног одељења указују да се, са одмицањем пројекта и локалних инклузивних акција, постепено мењала клима и свест о потреби за инклузијом. У природном окружењу извиђачког дома, деца су кроз различите активности моторичког, сензорног и језичког карактера развијала своје социјалне вештине и концентрацију, упознавали се са природним ресурсима и потребом за очувањем природне средине, организацијом и начином функционисања извиђачке организације, опробали се у различитим улогама, преузели извесне одговорности (водили су рачуна о хигијени просторија, припремали оброке, организовали себи забавне активности, бринули једни о другима), представили неке своје таленте и имали прилике да једни друге сагледају у новим улогама и из другачијег угла. Многи ученици су се, после овог искуства, учланили у извиђачку организацију. Троје деце из осетљивих група учествовало је у програму поводом Дана школе. Сва деца су уписана у школу и учествују у образовном процесу. Планирање наставе и извођење образовног процеса је квалитетније за сву децу. Постали смо модел-школа за територију школске управе Пожаревац. Видно је подигнут ниво свести наставника о потреби другачијег сагледавања ученика са тешкоћама у развоју и понашању и потреби прилагођавања наставе на свим нивоима. 11. Да ли су активности које сте предвидели својим пројектом резултирале остваривању неких додатних циљева и резултата осим оних које сте навели у пројекту? Да ли су активности које сте спроводили кроз пројекат резултирале новим активностима, а које нису биле предвиђене пројектом Ваше школе? Уколико да, опишите. Напомена: Ово питање попуњава се и у периодичном и финалном извештају. Захваљујући реализованом семинару у оквиру пројекта, (као и другим раније одржаним семинарима у овој школи, којима се наставници оснажују за инклузивно образовање), учитељи и наставници наше школе појачали су своје компетенције за управљање инклузивним одељењем и рад са ученицима са различитим сметњама у развоју. Презентација примера добре инклузивне праксе наших учитељица и наставница подстакла је водитељке семинара ''Деца са сметњама у развоју у предшколској установи и школи'' да препоруче школу ''Бата Булић'' као модел школу за инклузивно образовање (на територији ШУ Пожаревац до тада није било модел школа). Крајем августа достављен је програм понуде наше школе за студијске посете. У изради програма учествовали су чланови СТИО, али, самоиницијативно и други наставници са својим предлозима. Приликом планирања активности око израде маски и костима за пролећни Еко фестивал, дошло се на идеју да се позитивно искуство и сличне активности спроводе и кроз редовну наставу (тематски приступ), ваннаставне активности и часове одељенског старешине. Како је фестивал промовисао различитост кроз метафоре о цвећу, воћу и поврћу, заједништво и значај сваке јединке може се промовисати кроз различите наставне предмете (свет око нас, српски језик, ликовна култура, музичка култура...), што је остварено у годишњим и тематским плановима за нову школску годину. Припрема и реализација фестивала корисно је искуство и за унапређивање сарадње са родитељима, што је део учитељица искористио планирајући облике сарадње у новој школској години. Инклузивна атмосфера пренета је и на помоћно и техничко особље које је учествовало у припремним активностима које су помогле да и они боље сагледају потребе деце из осетљивих група и да се активније укључују у бригу о њима. Кроз активности везане за Јесењи еко фестивал и еко-камп ученици су се укључили и у организацију извиђача и били мотивисани за наставак оваквих активности. Ширење инклузивне атмосфере допринело је да и ученици са тешкоћама у развоју и понашању активно учествују у програму за Дан школе. 12. Да ли је ваша установа укључена у неке друге пројекте и активности које нису организоване од стране DILS-а а доприносе остваривању предвиђених резултата и планираних циљева? Ако да опишите Напомена: Ово питање попуњава се и у периодичном и финалном извештају. Током летњих месеци школа је била укључена у пројекат ''Летња школа Свети Сава'' (Школа српског језика и културе за децу из дијаспоре и Србије). Током две недеље реализоване су активности школе српског језика, креативне радионице и спортске активности за децу – госте из дијаспоре, као и за ученике наше школе – њихове домаћине. Том приликом у активности је укључен и део ученика са сметњама у развоју, тако да је и овај пројекат имао димензију социјалне и образовне инклузије. Ученици са сметњама у развоју били су мотивисани, равоправно су учествовали у активностима и били су укључени у у програм завршне приредбе. На свечаном отварању школе, ученици су се представили и неким од тачака са приредбе одржане у оквиру Еко фестивала (уз учешће ученика инклузивних одељења). Током новембра школа је укључена и у пројекат ''Професионална оријентација на прелазу у средњу школу'' у који су укључени и ученици са тешкоћама у развоју и понашању који похађају седми и осми разред. Започета је реализација и овог пројекта у коме ће ученици учествовати у радионицама које ће им омогућити информисање, самоспознају као и самостално, промишљено и одговорно доношење одлуке о избору школе и(ли) будућег занимања. Овера извештаја: Носилац пројекта: Назив образовно- васпитне институције: ОШ ''Бата Булић'' Општина и место: Петровац на Млави, Петровац на Млави Потпис одговорног лица: директора и координатора пројекта. Печат: Датум потписивања извештаја 25.01.2012.год. Партнер 1: Одред извиђача ''Млава'' Општина и место: Петровац на Млави, Петровац на Млави Одговорно лице (директор или контакт особа): Александар Јанковић Печат: Потпис: Датум потписивања извештаја 25.01.2012.год. Партнер 2: Удружење за развој Општине Петровац на Млави Општина и место: Петровац на Млави, Петровац на Млави Одговорно лице (директор или контакт особа): Небојша Јанићијевић Печат: Потпис: Датум потписивања извештаја 25.01.2012.год. Партнер 3: Јавна установа Дирекција за омладину и спорт Општина и место: Петровац на Млави, Петровац на Млави Одговорно лице (директор или контакт особа): Владимир Стокић Печат: Потпис: Датум потписивања извештаја 25.01.2012.год. Партнер 4: Културно-просветни центар Петровац на Млави Општина и место: Петровац на Млави, Петровац на Млави Одговорно лице (директор или контакт особа): Миодраг Лукић Печат: Потпис: Датум потписивања извештаја 25.01.2012.год.